Det lite tystare vinterdäcket

Friktionsdäck är ett populärt däck för dig som bor i Stockholm eller söderut. Även om friktionsdäck ibland kallas för året-runt-däck tycker vi det är viktigt att du använder ett däck på sommaren och ett på vinterhalvåret. När det blir varmt ute och solen gassar på vägbanan kan ett åretruntdäck bli farligt att använda då det inte är anpassat för höga temperaturer. Det är särskilt viktigt om du kör på sydligare breddgrader, till exempel sommartid i Europa. Friktionsdäck är alltså ett vinterdäck och bör användas under vinterhalvåret. En klar fördel med friktionsdäck är ljudnivån. Med friktionsdäck kan du passa på att njuta av samtal med nära och kära, höra radion lite bättre eller lyssna på den där ljudboken medan du kör. Ljudnivån är nämligen lägre med friktionsdäck än med andra vinterdäck.

Det miljövänliga valet

Gummit i friktionsdäcken har högre friktion än övriga däck vilket ger bättre fäste på vägen än det gummi som normalt används i dubbdäck. Den miljömedvetne föraren föredrar friktionsdäck framför dubbdäck då de sliter betydligt mindre på vägarna. Om du står och väger i valet mellan friktionsdäck och dubbdäck är det bra att fundera över vilket väglag du kommer att köra mest på. Kör du till exempel mycket i stadstrafik och framför allt i de södra och mellersta delarna av landet kan friktionsdäck vara att föredra framför dubbdäck. Hur du kör spelar också in. För att göra valet mellan dubbade däck och odubbade däck som friktionsdäck lite lättare har vi på ABS Wheels tagit fram Däckväljaren. Med hjälp av några snabba frågor kommer vi lite närmare svaret på vilka däck som passar dina behov bäst.

Mer information om friktionsdäck:

Under 1930 talet när bilismen i Norden ökade så tog ett finskt företag fram världens första vinterdäck, däcket var dubbfritt och med djupa tvärgående mönster som skapades för att fastna bättre på is och snö. Efter ett tag blev vägarna plogade vilket gjorde att dessa friktionsdäck inte höll måttet. Under 1960 talet dök ett av det första dubbdäcken upp som funkade relativt bra men gav mycket oljud på vägarna och med detta så valde man att gå vidare med friktionsdäck 1970 vilket gjorde att man nu kunde gå framåt i tiden och försöka få bilen att rulla tystare. Idag har friktionsdäcken utvecklats under 50 års tid och har blivit så bra att det klassats med dubbdäckets säkerhet men i längre studier visar det sig ändå att dubbdäcket är bättre.

http://www.stro.se/databok/